Tweeënhalf jaar na de opening van de Van Kregtentunnel door mr. Pieter van Vollenhoven ben ik weer eens gaan kijken bij het project. De tunnel, vlakbij het station in Wierden, lag er nog steeds mooi bij. Waar dit soort onderdoorgangen meestal vrij snel na de opening worden voorzien van tags, pieces en andere graffiti is daar in dit geval nog geen spoor van te bekennen.
Respect
Het zou kunnen dat de gemeente Wierden een zeer stringent schoonmaakbeleid hanteert te aanzien van de tunnel. Maar waarschijnlijker is dat de spuiters respect hebben voor het werk van een andere kunstenaar.
Meester van de Beesten
Die andere kunstenaar, dat is natuurlijk Fedor van Kregten (1871-1937), laatbloeier van de Haagsche School. Hij woonde een groot deel van zijn leven in het buurtschap Notter, vlakbij Wierden. Daar ontstond zijn voorliefde voor schilderijen met knotwilgen, molens, schapen en vooral koeien, die hem de bijnaam “Meester van de Beesten” opleverde.
Tegelwerk
Ik was destijds, in dienst van Royal HaskoningDHV, samen met mijn collega Mari Baauw, betrokken bij het ontwerp van de tunnel. Aan mij de mooie taak twee schilderijen van Fedor van Kregten te vertalen in een wandversiering van 30.000 tegels. En aan mij ook de tijdrovende klus een werktekening te maken van al die tegels.
Uitgerekt
De schilderijen zijn flink uitgerekt in de horizontale richting. Dat heeft enerzijds te maken met de beschikbare ruimte op de wanden van de onderdoorgang: 150 meter breed, 5 meter hoog. Maar ook omdat je in zo’n tunnel de schilderijen meestal van opzij zal bekijken, heeft het zin ze op te rekken.
Zo redeneerden we tijdens de ontwerpfase; het was even spannend of het ook zo zou werken. En het werkte zo. Van dichtbij lijkt het gewoon een abstract en kleurrijk tegelpatroon maar kijkend langs de tunnelwanden zie je koeien en knotwilgen.
Complimenten
Hulde aan de firma ProRail en de gemeente Wierden, die ervoor kozen om de tunnel meer te laten zijn dan de goedkoopst mogelijke betonnen bak. En nu ik toch complimentjes aan het uitdelen ben: ook de landschappelijke inpassing, met schanskorven en veel groen, is goed gelukt:
Venlo
Een andere grafische bijdrage mijnerzijds aan een groot infrastructuur-project in mijn Haskoning-jaren is te zien in Venlo: de Koninginnetunnel.