Half maart, in de week dat de coronapaniek om zich heen begon te grijpen, werd bij mij de groeiende ongerustheid enigszins getemperd door een plotselinge opleving van de interesse in mijn kaarten van sloophout. Bij de gemeente Groningen had men mijn digitale sloophoutkaart van Nederland gezien en men vroeg zich af of er ook zo’n kaart was van de stad Groningen. Dat zou namelijk een perfect afscheidscadeau zijn voor een vertrekkende wethouder.
Blokken
Die kaart bestond nog niet, maar kon natuurlijk gemaakt worden. De vraag was dan wel: maak ik iedere wijk van een apart stuk virtueel sloophout, zoals ik dat bij de kaart van Nederland met de provincies gedaan had? Of gebruik ik een andere houtsoort voor ieder stadsblok? Ik had het gevoel dat dat laatste het beste was omdat de structuur van de stad dan beter tot zijn recht komt. En zo geschiedde.
Kanalen
Verder heeft de plattegrond van Groningen nog een opvallend kenmerk: de stad is dooraderd met kanalen. De namen daarvan roepen herinneringen op aan aardrijkskundelessen uit lang vervlogen tijden: Reitdiep, Winschoterdiep, Eemskanaal, Van Starkenborghkanaal. Die waterwegen moesten dus ook een plekje krijgen op de kaart.
De kanalen heb ik, voor de leesbaarheid, gemaakt van iets lichter, multiplexachtig hout. Als we inzoomen op de binnenstad kunnen we allerlei details herkennen. De Martinikerk, het Forum, het Museum. Maar ook stedelijke ruimtes als de Grote Markt, de Vismarkt en het Noorderplantsoen. En natuurlijk het stadion van de plaatselijke FC.
Kleurschakeringen
In totaal zijn er zeventig verschillende soorten hout gebruikt. Die zijn met een script volstrekt willekeurig over de blokken verdeeld. De verschillende kleurschakeringen hebben dan ook helemaal niets te betekenen. Of nou ja, ze staan natuurlijk wel voor de diversiteit en veelkleurigheid van de stad.
Rotterdam
Intussen is de kaart af en, naar verluid, in dankbaarheid aanvaard door de wethouder. En ik had de smaak te pakken, zodat ik meteen doorstoomde naar het volgende project: een kaart van Rotterdam in sloophout. Gezien het dringende verzoek van Mark Rutte zoveel mogelijk binnen te blijven had ik daar ook alle tijd voor.
Groot
Maar Rotterdam is natuurlijk wel een heel andere stad dan Groningen. Groter, vooral. En niet omringd door open groene Ommelanden maar door voorsteden als Capelle, Schiedam en Lansingerland. Als ik de hele gemeente, inclusief buitengewesten als Nesselande, Hoogvliet, Rozenburg en Hoek van Holland, in beeld wilde brengen, was de opbouw in stadsblokken niet realistisch.
Ik koos daarom voor een rechthoek van negen bij negen kilometer, met daarin de binnenstad en wijde omgeving. Binnen die rechthoek vallen ook herkenbare gebieden als de Waalhaven, het Zuiderpark, de Kralingse en Bergsche Plassen en zelfs vliegveld Zestienhoven, pardon, Rotterdam The Hague Airport.
Groen
Bij de Groningse kaart heb ik de parken, net als het omringende platteland, open gelaten maar dat beviel me bij de kaart van Rotterdam niet. Het groen heb ik daarom ook van hout gemaakt maar wel van andere stukken en ook wat lager dan de stadsblokken. Het effect is subtiel maar ik ben er wel blij mee. Verder heb ik, om de havens goed uit te laten komen, de blokken geplaatst op platen multiplex met daaronder spaanplaat.
Mocht er nog iemand zijn die, ondanks het nadrukkelijke gebruik van de woorden digitaal en virtueel, veronderstelt dat ik echt heb zitten zagen en timmeren: nee, ik beschouw dat als een compliment, maar ik ben niet zo handig met hamer en zaag. En bovendien: mijn quarantaineverblijf is redelijk ruim maar een complete houtzagerij past er niet in. Daarom hierbij de garantie: deze sloophout-kaarten zijn 100% computergegenereerd!