Anderhalf jaar geleden werd ik door Robin Groenendijk van 64 Porsche Lifestyleblog gevraagd foto’s te maken bij een artikel over de Porsche Macan Turbo. Het werd een fascinerend uitstapje naar de automotive photography, enigszins buiten zowel de core business als de comfort zone van 3Develop. Een paar weken geleden vroeg Robin me opnieuw, nu voor de plaatjes bij een rijtest met de 992 Targa 4 GTS. Meer nog dan de Macan is dat een echte Porsche zoals je ‘m je voorstelt, compleet met superlage instap die bijna acrobatische toeren vergt om er überhaupt in te komen.
Herfstkleuren
De vorige keer fotografeerde ik het voertuig tegen de industriële achtergronden van Europoort en de weidse landschappen bij de Maasvlakte. Deze keer leek het me een goed idee eens iets heel anders te proberen. Het was eind oktober, de herfstkleuren begonnen hun hoogtepunt te naderen. Een bos zou wellicht een mooi contrast vormen met de sierlijke lijnen en glimmende oppervlakken van een krijtwitte Porsche. Dus zetten we koers naar Brabant, waar vanuit Rotterdam gezien de dichtstbijzijnde bossen van enige omvang zijn.
Wandelpaden
Het bleek echter nog niet zo makkelijk een mooi plekje te vinden voor een shoot. Door de bossen bij Oosterhout en Breda lopen vooral fiets- en wandelpaden. Terecht natuurlijk, vind ik als wandelaar, maar ook wel jammer, vind ik als parttime Porschefotograaf. Maar na drie rondjes om het Mastbos vonden we toch een mooi met herfstblaadjes bezaaid parkeerplaatsje dat aan de eisen voldeed.
Budget
De Macan Turbo van de vorige shoot, zo legde Robin me uit, is eigenlijk niet het meest spectaculaire model van de firma Porsche. Het bedrijf moet ook geld verdienen en de markt voor echte sportwagens is te klein, dus worden er ook auto’s gemaakt voor liefhebbers met een wat bescheidener budget. Al zijn die prijzen nog steeds zodanig dat ook de Macan Turbo voorlopig niet weggelegd is voor een kleine zelfstandige in de creatieve sector. Enfin, zolang ik geen rijbewijs heb kan ik sowieso weinig met een auto.
De Porsche 992 Targa 4 GTS is wel een van de topmodellen en je telt er meer dan twee ton voor neer. Er schijnen mensen te zijn die dat kunnen betalen, en dan vaak nog als tweede of derde auto, voor erbij.
Turismo
De afkorting GTS, zo leerde ik, staat voor Gran Turismo Sport. Het is dus een raceauto met een klein beetje meer comfort waarmee je niet alleen het circuit maar ook de openbare weg op mag.
Opvallend genoeg heeft de fabrikant bij zo’n dure auto een aantal dingen weggelaten die een goedkopere wagen wel heeft. De geluidsisolatie bijvoorbeeld; daardoor beleef je niet alleen het motorgeluid beter, maar je hoort ook ieder takje en zandkorreltje dat de carrosserie raakt. Alles voor het sportgevoel.
Duurzaamheid
Maar meneer Blok, hoe kunt u zo’n fossiele fotoshoot rijmen met uw carnavalskraker over het klimaat of uw planeet B-factcheck? Tja, ik kan alleen maar zeggen dat men bij Porsche, en dat is ze geraden ook, bezig is met het thema duurzaamheid. Zo lees ik in Robin’s artikel dat het stuurwiel is gemaakt van gerecyclede polyestervezels, wat een CO2-reductie van 80% oplevert. Voor het stuur dan, niet voor de hele auto, maar alle beetjes helpen.
Electrisch
Verder schijnt ook Porsche intussen electrische modellen te maken. Ik ben erg benieuwd hoe dat rijdt, dus Robin, als je daar nog eens een rijtest mee gaat maken, bel je maar!
Kenner
Verdere beschouwingen over de 992 Targa 4 GTS laat ik graag aan de kenners over dus daarvoor verwijs ik naar het artikel van Robin, dat hieronder te vinden is.