Sociale media: weer twee erbij…
Eigenlijk had ik me voorgenomen het voorlopig even te laten bij Twitter, LinkedIn, Facebook (zakelijk en prive), Pinterest, Google+, YouTube, Flickr en Behance. Begrijp me goed: ik ben dolblij met al die sociale media vanwege de mogelijkheden die ze me bieden om te laten zien wat ik doe en om met mogelijke klanten in contact te komen. Tien jaar geleden had ik me arm betaald aan advertenties in kranten en tijdschriften. Maar omdat je niet op ieder medium hetzelfde wil doen gaat er wel veel tijd inzitten. Dus af en toe moet je grenzen stellen.
In de eerste week van het nieuwe jaar kwamen er echter toch weer twee nieuwe sociale media bij. Ik besloot namelijk toch maar eens een Instagram-account aan te maken. Omdat het zo beeldgericht is kan ik er als beeldmaker eigenlijk niet ontbreken.
De beelden op Instagram hebben een beperking: ze moeten vierkant zijn. En dat is wel een interessante uitdaging, want niet alle foto’s laten zich tot een vierkant croppen. Op die manier vindt elke foto zijn weg naar het meest geschikte medium: staand formaat komt op Pinterest beter tot zijn recht, liggend formaat doet het beter op Facebook en Twitter en voor de vierkante foto’s hebben we dus Instagram.
Je kunt op Instagram kwistig met #hashtags strooien en dat doet dan ook iedereen. Lastig wel om dat allemaal op je telefoon te doen maar misschien is daar wel een omweg voor die ik nog moet ontdekken. Het gevolg van die opzet is wel dat je foto’s sneller dan op andere media door anderen dan volgers en vrienden worden ontdekt.
Het interessante is dat op de resolutie van Instagram, 640 x 640 pixels, zelfs de foto’s die ik tien jaar geleden met mijn eerste digitale cameraatje maakte nog goed te pruimen zijn. Ik kan dus mijn hele oevre van naar schatting 30.000 foto’s gaan doorspitten op plaatjes die voldoen aan het Instagram-criterium: het moet er goed uitzien als vierkantje op een mobiele telefoon.
Een kruising van Facebook en Twitter?
Via het blog van Marca van den Broek kwam ik de volgende dag op Dropon. Dat lijkt een soort missing link tussen Facebook en Twitter. Met hartjes in plaats van duimpjes, reposts in plaats van shares en drops in plaats van hashtags.
Dropon wil zo te zien vooral de concurrentie aangaan op het gebied van de privacy, waar Facebook niet al te sterk in is. Bovendien zijn ze gevestigd in Canada dus je hebt minder kans dat de NSA meekijkt.
Het ziet er goed en overzichtelijk uit allemaal. Foto’s komen er goed tot hun recht, wat in mijn tak van sport wel handig is. Het enige wat nog ontbreekt zijn de gebruikers. Ik heb alvast maar een account aangemaakt. Je kunt er tenslotte niet vroeg genoeg bij zijn. Met als eerste plaatje een foto die Instagram waarschijnlijk niet gaat halen omdat-ie zich absoluut niet tot een vierkant laat bijsnijden.
UPDATE 9 januari 2016:
Dropon bleek toch niet de kritische massa te kunnen behalen die nodig is om de opvolger van Facebook te worden. In de loop van 2015 werd het er steeds stiller en nu lijkt de site helemaal uit de lucht te zijn.
Op Instagram viel ik, na mijn aanvankelijk enthousiasme, na een paar weken een beetje stil. Het was toch een beetje een gedoe om plaatjes van mijn computer via mijn telefoon op mijn account te krijgen. Typen op een telefoonschermpje blijft bovendien een beetje tobben.
En toen ontdekte ik Latergramme. Met de gratis versie daarvan kan ik 30 posts per maand inplannen vanaf mijn pc. Op de geplande momenten verschijnen die op mijn telefoon en hoef ik alleen nog maar te bevestigen.
Sindsdien plaats ik elke ochtend iets op Instagram. En het leuke is: ook voor mezelf is het steeds weer een verrassing wat ik voor die dag heb ingepland.