Van tweet naar dakpark: de High Line Baan
De platte daken van de winkels aan de Lijnbaan, midden in Rotterdam, zou je daar geen dakpark van kunnen maken? Ik maakte alvast een artist impression en onderzocht de voors en tegens van zo’n High Line Baan.
Dakendagen
Het begon met een tweet. Op 11 juli plaatste ik een foto op mijn Twitter-account, gemaakt tijdens de Rotterdamse Dakendagen: de Lijnbaan, in zuidelijke richting gezien vanaf een van de Lijnbaanflats. Een opvallende strook laagbouw, in een stad die steeds verder de hoogte in schiet. Met een daklandschap vol schoorstenen, daklichten en installaties, dat je misschien wel interessant, maar toch zeker niet fraai kunt noemen. Je zou Rotterdam hier ook blij kunnen maken met een mooi dakpark. Het bracht mij tot de verzuchting:
Door diverse medetwitteraars werd instemmend gereageerd. Twitteraar @Amsterdirk kwam zelfs met een briljante naam voor het plan: De High Line Baan. Jazeker, ook in 020 lopen mensen rond met goede ideeën:
High Line
Voor wie het nog niet wist: de High Line is een populair stadspark in New York dat is aangelegd op een oud spoorwegviaduct. Een voorbeeld dichter bij huis is de Promenade Plantée in Parijs. En onlangs werd in Seoul ook een soortgelijk park geopend, de Seoullo 7017 skygarden, nota bene ontworpen door een Rotterdams bureau: mijn gewaardeerde ex-collega’s van MVRDV.
Artist Impression
De High Line Baan, je zou er nog over kunnen redetwisten of het misschien High Line-baan moet zijn of High Lijnbaan. Hoe dan ook, met zo’n geweldige naam kon ik het natuurlijk niet nalaten het idee te verwerken tot een artist impression. Het maken van artist impressions is tenslotte nog altijd de core business van 3Develop.
Groene daken
De gemeente Rotterdam voert sinds enkele jaren een beleid om de aanleg van groene daken te stimuleren. Groene daken hebben namelijk een aantal interessante voordelen. Ze zorgen ervoor dat regenwater vertraagd afgevoerd wordt waardoor het riool niet overbelast raakt. Verder zuiveren ze de lucht en isoleren ze beter dan traditionele platte daken. En ze zien er gewoon prettiger uit.
De High Line Baan past prima in dat beleid. Sterker nog: er zijn weinig plaatsen in de stad waar de aanleg van groene daken zo effectief is als op de Lijnbaan. Omdat het dak van de winkels zo laag ligt ten opzichte van de hoogbouw er om heen, wordt het vanuit heel veel omliggende woningen en kantoren gezien. En omdat hier een groot aantal daken op hetzelfde niveau ligt zijn ze makkelijk te koppelen tot een vrij groot park. Dat park is bovendien eenvoudig door middel van trappen bereikbaar te maken omdat er maar een meter of zeven overbrugd hoeft te worden vanaf straatniveau.
Rijksmonument
Er zijn natuurlijk ook een aantal maren. Anders was het hele plan natuurlijk al lang uitgevoerd.
Bijvoorbeeld: sinds 2010 is de Lijnbaan een rijksmonument. De vraag is of de aanleg van een dakpark een conflict zou opleveren met die monumentenstatus. Ik zou denken van niet; het gaat tenslotte om een toevoeging die, in theorie, ook weer ongedaan gemaakt kan worden. En die volgens mij geen afbreuk doet aan de monumentale kwaliteit. Maar goed, ik ga daar natuurlijk niet over.
Eigenaren
Lastig is wellicht ook de versnippering van eigendom op de Lijnbaan. Dat er verschillende eigenaren zijn is goed te zien aan een detail als de verschillende luifels. En als niet iedereen meedoet en er tussen het groen ineens stukken ontoegankelijk bitumendak zitten doet dat behoorlijk afbreuk aan het idee.
Techniek
Verder zijn er ook nog wel wat technische vraagstukken. Bijvoorbeeld: is de constructie sterk genoeg om die grote bloempotten te dragen? En: wat doen we met de eerdergenoemde schoorstenen, daklichten en installaties? Maar technische vraagstukken zijn er om opgelost te worden, nietwaar?
Hofbogen
Dat het tot stand brengen van een High Line-achtig dakpark in Rotterdam niet zo makkelijk is blijkt wel uit de gang van zaken rond de Hofpleinspoorlijn. Er zijn al lang plannen voor een park op dat spoorviaduct in Rotterdam-Noord, dat niet meer gebruikt wordt sinds de de aanleg van de metro via Blijdorp. Maar tot dusver is alleen het dak van voormalig station Hofplein vergroend en dat is slechts zeer beperkt toegankelijk.
Aan de andere kant: mocht het ooit lukken zowel de High Line Baan als het Hofbogenpark te realiseren, dan kunnen die twee gekoppeld worden door een kleine verlenging van de Luchtsingel. En dan heb je een groene route van hartje stad tot ver in Noord!
Doen dus, die High Line Baan? Geef je mening bij de reacties, hieronder!
Update: vitrine
In mei 2021 kreeg ik het verzoek van de stichting Dakendagen om mijn artist impression van de High Line Baan te mogen gebruiken in een van de Lijnbaanvitrines, als ondersteuning van hun pleidooi voor het vergroenen van de daken. Dat mocht natuurlijk, al was het alleen maar omdat daarmee de cirkel weer rond is; ik kreeg het idee tenslotte tijdens een Dakendag.
Ik zou zeggen….ABSOLUUT DOEN EN ZO SNEL MOGELIJK! Nu de onderwerpen nog HOT topic zijn in de gemeenteraad, kunnen en moeten we hier gebruik van maken. Ik denk dat de monumentenstatusnvan de Lijnbaan geen belemmering zal zijn. Voor de bouw van het FORUM gebouw gaat men ook een deel van de lijnbaan enorm aanpassen/verbouwen. Boven het voormalig Ter Meulen gebouw is ook gebouwd. Met de bouw van High Line Baan zullen de eigenaren ook blij zijn, omdat het juist veel meer mensen trekt en dus ook goed voor de klandizie, populariteit en dus ook heel goed voor de vastgoedwaarde en inkomsten. Financieel zou het zelfs gedeeltelijk via Europese subsidies gefinanincierd kunnen worden. Korte Lijnbaan tot aan het Schouwburgplein kan erbij betrokken worden. Internationaal en toeristisch zal het ook veel aandacht krijgen.
Dank voor je reactie, Ramazan! De commentaren op Facebook en Twitter zijn ook allemaal positief, op een persoon na die bang was dat het met zo’n mooi park op het dak te stil zou worden op straat. Maar daar ben ik bij de Lijnbaan niet zo bang voor.
Ik vind dit artikel echt geweldig geschreven, ben blij deze post te lezen. Een duim van mij! Greets
Dank!