Landmark: de Oasis of the Seas als wolkenkrabber
Rotterdam wordt de laatste decennia steeds vaker bezocht door reusachtige cruiseschepen. Door the Oasis of the Seas bijvoorbeeld. Dat is, ex aequo met zijn twee siblings Harmony en Allure of the Seas, al sinds jaren het grootste cruiseschip ter wereld. Het bootje heeft een lengte van maar liefst 360 meter; dat is zo lang dat je er geen twee van bij de cruiseterminal op de Wilhelminapier kunt laten aanleggen. Er zijn niet minder dan zestien dekken dus je kunt gerust spreken van een varend flatgebouw. Of misschien wel van een varende stad, want centraal in het schip bevinden zich zelfs een plein en een park.
Hoogbouw
In 2014 bezocht het enorme vaartuig Rotterdam. De aankondiging van dat bezoek was aanleiding voor de eerste versie van deze blogpost en voor de bijbehorende visualisaties. Want hoe maak je duidelijk hoe lang zo’n schip is? Door ‘m rechtop te zetten! Want hoe trots we in Rotterdam ook zijn op onze hoogbouw, het zijn sprietjes vergeleken bij cruiseschepen als de Oasis of the Seas. Zelfs de Zalmhaventoren, die destijds nog in het tekentafelstadium verkeerde, is slechts 215 meter hoog, en dan reken ik de antennes nog mee.
Ruimte
En het grappige is: er is nog ruimte op de Wilhelminapier. Een van de laatste open plekken op de pier, tussen de cruiseterminal en het World Port Center, is nu in gebruik als parkeerplaats. Er zijn al jaren plannen om hier een toren neer te zetten, het Peter Stuyvesant Building, ook wel Baltimore genaamd. Maar ook bij de update van deze blogpost in 2022 moet de eerste paal daarvoor nog de grond in. En zolang dat niet gebeurd is, zou het in theorie kunnen, zo’n verticale cruisebootwolkenkrabbert… Het zou een leuke toevoeging aan de skyline zijn.
Leuk idee voor nieuwe hoogbouw, in de vorm van een (modern) schip.